ÚTOK NA SLOBODU SLOVA

Ak nám TESCO začne triediť informácie cez chlieb a maslo, sme v koncoch

Foto archív
Dátum 02.10.2017

Ak ste hľadali Extra plus v predajniach TESCO, iste ste ostali nemilo prekvapení, keď ste váš obľúbený magazín v ňom nenašli. Dôvod je prostý. Obchodný reťazec TESCO, s ktorým sme spolupracovali niekoľko rokov, požiadal nášho distribútora o okamžité stiahnutie Extra plus zo svojich predajní v rámci celého Slovenska. Skutočnosť sa pre Extra plus stala realitu od 1. septembra 2017, symbolicky v deň osláv Ústavy SR. Išlo o jednostranné skončenie spolupráce. TESCO oznámilo, že časopis Extra plus nezodpovedá jeho interným kritériám výberu a z toho dôvodu žiadalo o vylistovanie z predaja. Mala som snahu túto záležitosť odkomunikovať s predstaviteľmi TESCO, ale zahraničný reťazec rozhodol z pozície sily s odôvodnením, že filozofia spoločnosti TESCO sa nezhoduje s filozofiou Extra plus. V obchodnom vzťahu predsa platí, že pekár rozhoduje o chlebe, obchodník o jeho predaji, ale rozhodovanie zahraničného reťazca o informovaní občana nie je s kostolným poriadkom. Doteraz som si myslela, hádam ako každý, že ide o potravinový reťazec, ktorého úlohou je ponúkať potraviny v rovnakej kvalite ako v Londýne.

Po tejto skúsenosti však zisťujem, že úlohou nadnárodného reťazca je asi ovplyvňovať nedemokratickou cestou politické myslenie občanov iného štátu. Táto skutočnosť je prinajmenšom nebezpečná a zaváňa akousi formou nekalého navádzania, čo si ľudia majú myslieť a čo nie. Takýto precedens môže byť v budúcnosti použitý pri akýchkoľvek voľbách, preto sa majme na pozore, kde nakupujeme. Zahraničné korporácie väčšinou rozhodujú svojvoľne a napriek tomu, že sú na území Slovenskej republiky, konajú v rozpore so záujmami slovenských kupujúcich. Jednoducho vám nadiktujú, čo budete kupovať, lebo o ponuke rozhodujú sami, nedajú vám šancu slobodnej voľby. Slobodný občan by sa mal v slobodnom štáte dostať k slobodným informáciám. Ak nám začnú triediť informácie cez chlieb a maslo, sme v koncoch. Preto je načase, aby sme začali premýšľať nad vlastnou produkciou potravín a ich distribúciou cez výslovne slovenských predajcov, ako je COOP Jednota či TERNO. Konanie spoločnosti TESCO sa nedá pomenovať inak ako útok na slobodu slova.

Lenka Mayerová, šéfredaktorka Extra plus a riaditeľka vydavateľstva Mayer media