AUTOBATÉRIE OD BMW

V súčasnosti nakupujú nemecké koncerny akumulátory v Číne

Foto archív
Dátum 27.11.2017

MNÍCHOV 27. novembra (TASR/Extra plus) - Nemecké automobilové koncerny zatiaľ kupujú akumulátorové články pre svoje elektromobily v Ázii. V súčasnosti však začínajú najímať chemikov, aby lepšie pochopili procesy v autobatériach a mohli ich začať vyrábať vo vlastnej réžii.

Koncern BMW chce do roka 2021 pripraviť plány pre vlastnú fabriku na akumulátorové články. Z toho dôvodu v piatok 24. novembra položili základný kameň vývojového centra pre akumulátorové články, do ktorého investuje dvesto miliónov eur a počet zamestnancov chce rýchlo zvýšiť zo súčasných päťdesiat na dvesto.

Spolu s výrobou prototypov sa BMW učí lepšie chápať procesy v akumulátoroch a spolupracovať s dodávateľmi ako ich rovnocenný partner. Člen predstavenstva pre výskum a vývoj Klaus Fröhlich síce v súčasnosti nepovažuje vybudovanie vlastnej fabriky za nevyhnutné, no schopnosť spustiť výrobu od roka 2021 otvára pre BMW nové strategické možnosti.

BMW podobne ako VW a Daimler nevyrába vlastné akumulátorové články, ale nakupuje ich od juhokórejského Samsungu a viacerých čínskych výrobcov. Následne z nich montuje vlastné akumulátory v bavorskom Dingolfingu, americkom Spartanburgu a čínskom Šen-ťiangu.

Popredný nemecký odborník na automobilový sektor Ferdinand Dudenhöffer predpokladá, že do roku 2030 bude každé tretie predané vozidlo elektrické. Keďže články určujú výkon, čas nabíjania aj životnosť celej batérie, nemôžu sa nemecké automobilky spoliehať iba na ázijských dodávateľov. V porovnaní s nimi nemeckí výrobcovia článkov "zaostávajú o celé svetelné roky". Podľa neho základnou úlohou nemeckých firiem je dostať sa na úroveň výrobcov z Ázie a USA. "Rozhodujúce je know-how," upozorňuje Dudenhöffer. 

O vlastnej fabrike na výrobu článkov uvažujú aj najväčší automobiloví dodávatelia Bosch a Continental. Vysoké ceny elektrickej energie v Nemecku však znevýhodňujú ich domovskú krajinu pre prípadné umiestnenie továrne. Continental odhaduje náklady na výstavbu takejto fabriky s ročnou kapacitou 500-tisíc akumulátorov na tri miliardy eur. 

Riešením by mohli byť články s pevným elektrolytom, ktoré však ešte v roku 2025 nebudú pripravené pre masovú sériovú výrobu. Ide o moderný koncept batérie, na ktorom pracujú automobilky aj vývojárske firmy. V porovnaní so súčasnými lítium-iónovými akumulátormi majú nepopierateľné výhody: vozidlá budú mať dojazd zhruba osemsto kilometrov na jedno nabitie, nabijú sa zhruba za jednu minútu, sú oveľa lacnejšie a menej náchylné na riziko explózie a požiaru.

Zákaz kopírovať texty bez súhlasu Mayer Media,
vydavateľstvo udeľuje povolenie len na použitie odkazu na originálny článok.