JEDLO DRUHEJ KATEGÓRIE

Na Slovensko sa v porovnaní so západnou Európou dovážajú potraviny horšej kvality

Foto KRISTIÁN MAJZLAN
Dátum 26.03.2017

Rovnaký výrobok, rovnaká značka, rovnaký obal a predsa iné zloženie. To, o čom sa doteraz len šepkalo, povedala pred pár týždňami na plné ústa ministerka pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR Gabriela Matečná. Na pomoc si prizvala ústredného riaditeľa Štátnej veterinárnej a potravinovej správy SR Jozefa Bíreša, ktorý so svojím tímom porovnal 22 identických výrobkov rovnakej značky predávaných v Rakúsku aj na Slovensku. Ich zistenia vás nepotešia, no zrejme ani neprekvapia.

Kasty v EÚ

„Výsledky testov potvrdili obavy, ktoré sme už viackrát komunikovali aj na európskej pôde. Až u polovice výrobkov sme našli výrazné rozdiely značne ovplyvňujúce ich kvalitu. To všetko, samozrejme, v neprospech medzinárodných produktov predávaných na Slovensku,“ priblížila Matečná. Nadnárodní výrobcovia tak podľa jej slov vytvárajú dve triedy spotrebiteľov. U jednotlivých skupín sa vykonali laboratórne analýzy niektorých kvalitatívnych ukazovateľov. Išlo napríklad o obsah mäsa v mäsových výrobkoch, obsah tuku a bielkovín v mliečnych výrobkoch, obsah kakaovej hmoty v čokoládach, pevný podiel konkrétneho výrobku z celkovej hmotnosti – napríklad syra v náleve či prítomnosť aditívnych látok, akými sú konzervanty, sladidlá a farbivá. Najhoršie v teste obstáli nealkoholické nápoje – u produktov nadnárodných značiek pre slovenských zákazníkov bolo viac sladidiel a konzervačných látok, pri koreninách sa zaznamenala vyššia vlhkosť, väčší podiel drviny a menší podiel prírodného farbiva, čaje mali nižšiu intenzitu vône a chuti, mozzarella zas nižšiu gramáž pevného podielu a mäsové výrobky obsahovali menší percentuálny podiel mäsa. „Keď sa na výrobok pozriete, obal je rovnaký aj značka je rovnaká, očakávam teda, že aj obsah bude úplne rovnaký. Ak je obsah iný, nech brand zmení obal. Spotrebiteľ by nemal byť klamaný. Ak budú nadnárodné spoločnosti vyrábať produkty, ktoré budú obsahovať viac konzervantov, menej šťavy a podobne, nech to dajú pod úplne inú značku. Môžu sa s nimi etablovať na tomto trhu, ale nie s rovnakým obalom,“ podčiarkla ministerka.

Čaká nás referendum?

Tieto skutočnosti nenechali chladným ani premiéra SR Roberta Fica. Podľa neho je neakceptovateľné, aby nadnárodné spoločnosti dovážali na územie postkomunistických krajín výrobky, ktoré sú menej kvalitné ako tie, ktoré v tom istom obale a pod tým istým názvom privážajú na pulty obchodov v západnej Európe. Inicioval samit na úrovni premiérov krajín V4, ktorého cieľom bolo jasne naznačiť Európskej komisii, že takéto praktiky nemienime tolerovať. 

Pokračovanie tohto článku nájdete v tlačenej verzii Extra plus.

 

 

 

 

 

Fotogaléria