MATOVIČ KAMIONISTOM ZNÍŽI DANE
Autodopravcom sa znížia dane z motorových vozidiel, návrh schválila vláda. Nové ročné sadzby dane a úpravy ročnej sadzby dane by sa mali uplatňovať už na tohtoročné zdaňovacie obdobie.
BRATISLAVA 7. októbra (SITA/extraplus.sk) - Vyše 10-tisíc autodopravcom prevádzkujúcim kamiónovú a autobusovú dopravu sa majú už za tento rok znížiť sadzby dane z motorových vozidiel. Zavedie sa výhodnejšia percentuálna úprava ročnej sadzby dane pre úžitkové vozidlá kategórie M2, M3 a N3 v rozsahu od 10 do 50 percent počas 156 kalendárnych mesiacov veku vozidla. Sadzby dane sa majú znížiť aj pre vozidlá kategórie O4 bez ohľadu na vek vozidla, a to o 60 percent. Vyplýva to z návrhu novely zákona o dani z motorových vozidiel, ktorý v stredu schválila vláda. Kabinet súčasne schválil návrh, aby sa parlament novelou zákona zaoberal v skrátenom legislatívnom konaní. Novela zákona by po schválení v parlamente mala byť účinná jej zverejnením v Zbierke zákonov SR, čo by sa malo stať najneskôr v novembri tohto roka. Schválením novely zákona sa majú znížiť príjmy štátneho rozpočtu za tento rok o 28,5 milióna eur, budúci rok takmer o 31 miliónov eur a v roku 2022 o viac ako 33 miliónov eur.
Ako po rokovaní vlády upozornil minister financií Eduard Heger, autodopravcovia zníženie sadzieb daní z motorových vozidiel žiadali začiatkom tohto roka už od vlády Petra Pellegriniho. "Rokovania skončili prísľubom v štýle holub na streche," povedal. Bývalá vláda podľa Hegera síce prijala uznesenie na rokovaní vlády, avšak "zabudla" novelu zákona k zníženiu sadzieb dane doniesť do parlamentu. "Nepremenili to na vrabca v hrsti," zdôraznil minister financií. Vláda týmto krokom podľa neho volá autodopravcov naspäť na Slovensko.
Premiér Igor Matovič zdôraznil, že to, čo vtedajší premiér Peter Pellegrini autodopravcom sľúbil a nesplnil, to im splnili terajší minister financií Eduard Heger a minister dopravy Andrej Doležal. Šéf rezortu dopravy ocenil, že týmto krokom sa zvyšuje konkurencieschopnosť slovenských autodopravcov. "Teší ma, že táto vláda prijala opatrenie, ktoré je adresné a týka sa len slovenských autodopravcov," povedal Doležal. Štátny tajomník rezortu financií Ľuboš Jančík doplnil, že vládou schválené zníženie sadzieb daní je o 20 percent vyššie, ako sľubovala vláda Petra Pellegriniho. "Pohybuje sa v rozsahu od 17 do 70 percent," povedal. Slovensko sa podľa neho dostane pod priemer sadzieb cestnej dane v Európskej únii. "Máme nižšiu sadzbu ako Česko a Maďarsko a aktuálne vyššiu ako Poľsko," dodal.
Schválená novela zákona o dani z motorových vozidiel pomôže podľa združenia Česmad Slovakia riešiť kritickú situáciu v sektore cestnej dopravy na Slovensku a posilní konkurencieschopnosť slovenských dopravcov. „Z pohľadu cestnej dopravy ide o jeden z kľúčových zákonov, ktorý rozhoduje, ako dobre sa bude dopravcom podnikať. Návrh schválený vládou oceňujeme osobitne preto, že nad rámec dohody zo začiatku roka rozširuje úľavy pre autobusy a prípojné vozidlá kategórie O4 budú mať samostatnú sadzbu nižšiu o 60 %,“ uviedol I. viceprezident združenia Česmad Slovakia Pavol Piešťanský.
Návrh podľa združenia zjednodušuje a sprehľadňuje spôsob výpočtu dane a jeho uplatnením už za zdaňovacie obdobie roku 2020 pomôže zmierniť dopady opatrení v súvislosti so šírením COVID-19 v odvetví cestnej dopravy. Česmad Slovakia verí, že návrh získa podporu aj v slovenskom parlamente. „Nová úprava dane z motorových vozidiel by sa tak mohla stať základom zlepšovania podmienok pre cestnú dopravu, kde dopravcov trápi ešte riešenie zliav z elektronického mýta a daňovo-odvodové zaťaženie práce na Slovensku,“ doplnil Piešťanský.
Po uplynutí 156 kalendárnych mesiacov sa má pre úžitkové vozidlá zaradené do kategórie M2, M3 a N3 uplatňovať ročná sadzba dane podľa prílohy zákona bez ďalšej zmeny sadzby dane z titulu veku vozidla. Nové ročné sadzby dane a úpravy ročnej sadzby dane by sa mali uplatňovať už na tohtoročné zdaňovacie obdobie. Ministerstvo financií SR na tento účel zverejní nový vzor daňového priznania, ktorý bude uverejnený na webovom sídle ministerstva.
Novelou zákona sa má tiež odstrániť podmienka „párovania“ vozidiel ťahač a náves v návesovej jazdnej súprave a priamo použiť pre všetky ťahače a návesy nižšiu ročnú sadzbu dane, než do akej by patrili podľa najvyššej prípustnej celkovej hmotnosti alebo celkovej hmotnosti uvedenej v doklade vozidla. Na tento účel sa zavádza samostatná príloha zákona s aplikovaním sadzieb dane po automatickom zaradení všetkých vozidiel ťahač a náves do najbližšej nižšej ročnej sadzby dane. "Uvedená zmena v porovnaní so súčasným systémom „párovania“ vozidiel v návesovej jazdnej súprave zvyšuje transparentnosť v spôsobe výpočtu daňovej povinnosti daňovníka, ako aj pri stanovovaní preddavkov na daň z motorových vozidiel," tvrdí rezort financií.
Zníženie sadzieb dane z motorových vozidiel má pomôcť 10,3-tisíca autodopravcom podnikajúcim v kamiónovej a autobusovej doprave. "Zvýšenie úľavy na základe veku pre vozidlá kategórie M2, M3, N3 a O4 si môžu uplatniť na 80-tisíc vozidiel," tvrdí rezort financií.
"Dlhodobým problémom dane z motorových vozidiel je v porovnaní s inými krajinami EÚ relatívne vysoké daňové zaťaženie vozidiel v kamiónovej a autobusovej doprave, a preto je opodstatnená zmena súčasného nastavenia sadzieb dane," uviedlo ministerstvo financií. Novela zákona preto reaguje na požiadavku autodopravcov na zníženie dane z motorových vozidiel.
Zákaz kopírovať texty bez súhlasu Mayer Media,
vydavateľstvo udeľuje povolenie len na použitie odkazu na originálny článok.
DISKUTUJÚCIM: Zapojiť sa do diskusie môžete len po registrácii a prihlásení sa do svojho účtu.
UPOZORNENIE: Vážení diskutujúci, podľa platných zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť IP adresu, e-mail, vaše príspevky a pod. v prípade, že tieto príspevky v diskusnom fóre budú porušovať zákon. V tejto súvislosti vás prosíme, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého z trestných činov uvedených v Trestnom zákone. Medzi také príspevky patria komentáre rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Za každý zverejnený príspevok nesie zodpovednosť diskutujúci, nie vydavateľ či prevádzkovateľ Extra plus.