RADIČOVEJ KŠEFTY

Bývalá jednoročná premiérka by mala radiť Kiskovi i Čaputovej

Foto TASR/Štefan Puškáš
Dátum 17.04.2019

V tomto roku si pripomenieme 30. výročie politického prevratu v Česko-Slovensku. Američanmi eufemisticky označenú Nežnú revolúciu z roku 1989 zrejme niekto aj oslávi. Najznámejšími symbolmi z toho búrlivého obdobia na námestiach ostali čiapka budajka, zväzok štrngajúcich kľúčov, Havlovo račkavé i odŕhajúce volanie po pravde a láske. No tiež Kňažkove uhrančivé, ale praktické výzvy: „Utvorte koridor!“

Sľubovaných švajčiarskych platov do troch rokov sme sa nedočkali ani po troch dekádach, rovnako vystúpenia z NATO, nad lžou a nenávisťou u nás nedokážu doteraz zvíťaziť ani najvyšší ústavní činitelia. Akurát vyšiel iba ten koridor. Jeden hneď po zmenách – už 4. marca 1992 – vo forme denníka. Založenie Koridora motivovala politika. Z archívu sa dozvedáme, že ho vydávala spoločnosť TEMPRA, s. r. o., ktorej spoločníkmi boli Igor Slobodník, Milan Kňažko, Juraj Mihalík, Jozef Magala i šéfredaktor Jerguš Ferko. Prvé číslo denníka HZDS vyšlo v náklade 60-tisíc výtlačkov, avšak už v priebehu troch mesiacov klesol náklad na 40-tisíc, čo bol aj priemerný náklad za 11 mesiacov jeho existencie. Remitenda kolísala medzi 15 – 20 percentami a počas necelého roka sa čitateľom dostalo do rúk 277 čísiel.

Odborníčka na dopravu

A teraz v roku 2019 sa objavujú chýry o novom, ďalšom koridore. Nie o mediálnom, ale o informačnom, cestnom, prepravnom. Je obdobie krátko po prezidentských voľbách, v ktorých si pätina občanov Slovenskej republiky zvolila za piatu hlavu štátu prvú ženu. Plánovaný stredoeurópsky dopravný koridor by mal byť najrýchlejším spojením Baltickej a Jadranskej oblasti. Podpisom deklarácie zástupcovia Slovenska, Česka, Maďarska, Poľska, Chorvátska a Švédska vyzvali Európsku komisiu, aby tento koridor zaradila medzi prioritne financované projekty. O tom sa vie. No prekvapením je, že stredomorský koridor sa spája s menom bývalej jednoročnej premiérky slovenskej vlády Ivety Radičovej.

Ako sa dozvedáme z českých Hospodářskych novin, jej meno sa objavilo medzi tromi novovymenovanými koordinátormi rozvoja transeurópskej dopravnej siete TEN-T. Profesorka známa predovšetkým z oblasti sociológie, o ktorej sa v kuloároch začalo šepkať ako o budúcej poradkyni prezidentky Zuzany Čaputovej, je (div sa svete!) z večera do rána tiež odborníčkou na európsku prepravnú sieť.

Za švajčiarske platy

Bez súčinnosti či nominácie vlády sa Iveta Radičová stala v Európskej komisii hlavnou koordinátorkou zodpovednou za Stredoeurópsky koridor (The Mediterranean Corridor). Ak by ma niekto chcel označiť nebodaj za konšpirátora, odporučím mu stránku: https://ec.europa.eu/transport/themes/infrastructure_en. Podľa neoverených informácií bocianích navrátilcov z Afriky, ktoré na jarnom Záhorí vyklopkali zobákmi z hniezd na stĺpoch, profesorka Radičová tam má plat 9-tisíc eur. Ak si k tomu prirátame všetky jej príjmy v krajine pod Tatrami (známe aj neznáme), musím skonštatovať, že niekomu sa predsa len splnili sľuby z novembrových námestí o špičkových švajčiarskych platoch. Dobre „uprataní“ s výbornými príjmami sú okrem nej tiež Mikuláš Dzurinda s Ivanom Miklošom a niekoľko ďalších vybíjaných šibalov. Niektoré médiá na Slovensku už informovali aj o vyjadreniach Ivety Radičovej pozitívne naklonenej radiť v pozícii ideovej poradkyne aj v novozakladanej strane dosluhujúceho prezidenta so zlomenými anjelskými krídlami Andreja Kisku. Konečne začínam chápať, o akej mafii v štáte to pred časom v roku 2018 nájomník Grasalkovičovho paláca hovoril.