REVOLTA BIELYCH ZÁSTER

Pekári v strednej Európe sa spájajú v snahe zachrániť svoj každodenný chlebík

Foto PIXABAY
Dátum 01.01.2019

Pre vysoké náklady hrozí ekonomický kolaps, avizujú pekári. Chlieb zrejme zdražie, pekárom vzrástli vstupné náklady. Pekári avizujú hromadné prerušenie výroby počas sviatkov. K titulkom, ktoré už niekoľko mesiacov zapĺňajú riadky tlačových agentúr, pribudol ďalší: Pekári v Európe sa spojili. Združenia zo Slovenska, Maďarska, Poľska, Rumunska a Českej republiky, ktoré spolu zastupujú spolu až 90-tisíc ľudí pracujúcich v pekárenstve, spoločne podpísali Medzinárodné memorandum o spolupráci. „Udržateľnosť pekárenského priemyslu má strategický význam pre celú Európsku úniu a jej riadne fungovanie je nevyhnutné v prospech európskych spotrebiteľov.V maloobchodnom predaji čoraz viac dominuje malý počet reťazcov, pričom niektoré z nich zneužívajú svoju kúpnu silu a tlačia dodávateľov do dodávok, ktoré nepokrývajú výrobné náklady. Tomuto chceme spoločne zamedziť,“ tvrdí predsedníčka Slovenského zväzu pekárov, cukrárov a cestovinárov Tatiana Lopúchová.

Politika nátlaku

Nízke ceny, ktoré sú už dlhodobo vyplácané dodávateľom nielen v Európskej únii, ale aj mimo nej, sú na neudržateľnej úrovni. „Dohodli sme sa, že budeme vzájomne podporovať konzumáciu chleba a výrobkov z múky prostredníctvom národných a regionálnych kampaní, vymieňať informácie s cieľom prijímať jednotnú politiku proti nekalým obchodným praktikám, spoločne podporovať spravodlivé obchodné praktiky a rovnako budeme žiadať národné vlády, aby navrhli vhodné opatrenia vrátane regulácie na ochranu spotrebiteľov, pracovníkov a výrobcov pred akýmkoľvek zneužitím dominantného postavenia na miestnych trhoch,“ zdôrazňuje Tatiana Lopúchová a jedným dychom dodáva, že budú spoločne bojovať proti krokom, ktoré ešte zhoršujú zlú situáciu odvetvia, ako napríklad oneskorené platby, jednostranné alebo spätné zmeny zmluvných podmienok, neposkytnutie dostatočne podrobných alebo jednoznačne formulovaných informácií o zmluvných podmienkach či nútená účasť na propagačných akciách. „Slovenskí obchodníci sa správajú férovo a poctivo, a to aj napriek tomu, že sú v rovnakej pozícii ako zahraničné siete. Doplácajú však rovnako na umelo deformované pultové ceny, ktoré nepriamo určujú práve zahraničné obchodné siete svojou nátlakovou politikou. Slovenské maloobchodné siete sú tak nútené sa tejto politike z konkurenčných dôvodov neustále prispôsobovať,“ tvrdí Lopúchová.

Nevyhnutné zdražovanie

Vrásky na tvári robia pekárom i ceny múky, ktorá je pre nich základnou surovinou. „Ceny surovín v súčasnosti tvoria tretinu z celkových nákladov na výrobu, mzdové náklady asi 40 percent a približne 16 percent nákladov pripadá na prepravu pečiva. Práve preprava je veľmi dôležitou súčasťou pekárenskej výroby. Každý deň z pekární odchádzajú desiatky dodávok, ktoré zásobujú predajne. Pritom cena pohonných látok vzrástla za prvý polrok o viac ako sedem percent,“ podčiarkla Lopúchová. Drahšie vstupy na výrobu v kombinácii s neúmerne rastúcimi osobnými nákladmi sú podľa nej pre slovenských pekárov ekonomickou nočnou morou. Tento rok prišlo k zvýšeniu príplatkov v rámci sociálneho balíčka, ale od nového roka sa opäť zvyšuje minimálna mzda. Tá určí ďalší rast príplatkov za prácu v noci, cez víkendy a sviatok v rámci druhého kola sociálneho balíčka, ktoré nastane 1. mája 2019. Podľa Lopúchovej odpracujú budúci rok zamestnanci v pekárňach 43 percent času v noci, 15 percent času v sobotu a 17 percent pracovného času v nedeľu, pričom v prípade kumulácie viacerých príplatkov môže cena práce na jedného zamestnanca narásť až trojnásobne. Hodinová mzda na zamestnanca, ktorá sa odvíja od zákonom stanovenej minimálnej mzdy, v takomto prípade vychádza až na 16,56 eura. To výrazne zvyšuje náklady na výrobu chleba, ktorá sa tak stáva predovšetkým počas exponovaných dní, akými sú sviatky a víkendy, úplne nerentabilná. Zamestnávatelia nedokážu zamestnancov prinútiť prísť do práce a uhradiť im ich zákonné nároky. „Tento stav je dlhodobo neúnosný. Mnohí pekári sa preto zamýšľajú, či v tieto dni voľna budú vôbec chlieb piecť, alebo pekárne zatvoria. Sme nútení rokovať o navýšení odbytových cien, inak hrozí slovenským pekárom od nového roka kolaps vo výrobe,“ uzavrela Lopúchová.

Poctivý obchod

Ďalšou formou odboja slovenských pekárov je označovanie obchodov, ktoré od nich nakupujú pekárske výrobky za poctivé ceny. Iniciatíva s názvom Poctivý obchod je súčasťou memoranda, ktoré ešte v júni podpísali predstavitelia Zväzu obchodu SR so zástupcami Únie priemyselných pekárov SR. V rámci iniciatívy chcú pekári na základe zverejnených kritérií hodnotiť ekonomické správanie jednotlivých odberateľov pekárenských výrobkov. Chceli by označovať logom poctivé predajne, ktoré spadajú pod Zväz obchodu SR. Zároveň budú letákmi informovať spotrebiteľov o tom, že daný obchod nakupuje pekárske výrobky za poctivé ceny. „Budeme vyhodnocovať, koľko výrobkov sa tam predáva, budeme tlmočiť všetkým zákazníkom a hovoriť: Nakupujte naše výrobky u týchto obchodníkov, toto je poctivý obchod, tu sme sa dohodli a predávajú sa tu slovenské potraviny za poctivé ceny,“ vysvetlil predseda Únie priemyselných pekárov SR Vladislav Baričák. Na záver pripomenul, že pekárenský priemysel je jedným z najohrozenejších v rámci potravinárskeho odvetvia, keďže dlhodobo vykazuje najvyššie straty a najnižšie priemerné mzdy v potravinárskom odbore. Podarí sa pekárom napokon zachrániť svoj a vlastne i náš chlebík každodenný? Odpoveď na túto otázku by nemala byť ľahostajná nikomu z nás.