ROBOT OPÄŤ PREKONAL ČLOVEKA

Umelá inteligencia zvládla lepšie úlohu zameranú na porozumenie ako ľudia

Foto PIXABAY
Dátum 14.07.2019

PEKING 14. júla (cz.sputniknews.com/Extra plus) - Nový program je vytvorený vďaka úsiliu veľkého čínskeho konglomerátu Alibaba a, ako uvádza MIT Technology Review, pracuje so súborom údajov MS MARCO od spoločnosti Microsoft. MS MARCO je rozsiahla databáza, kde sú zhromaždené skutočné otázky, ktoré používatelia adresovali vyhľadávaču Bing. Práve na otázkach a ich formuláciách v rôznych jazykoch sa „trénovala" umelá inteligencia.
V skutočnosti je všetko jednoduché. Program musel spracovať obrovské množstvo webových stránok, aby odpovedal na otázku „Čo je to korporácia?". Na základe požiadaviek užívateľov, rovnako ako na poskytnutých možností odpovedí, systém vyvinul algoritmus, pomocou ktorého možno formulovať odpoveď. Je zaujímavé, že samotná odpoveď nebola systému ukázaná. Sám musel "uhádnuť", ktorá možnosť je správna. Inými slovami, ľudia naučili stroj googliť.
V tomto prípade bola za správnu považovaná veta "korporácia je spoločnosť alebo skupina osôb oprávnených konať ako jedna organizácia a uznaná ako taká na legislatívnej úrovni". Keď prišiel čas kontrolných testov, systému a ľuďom bola položená táto otázka a stroj zareagoval oveľa rýchlejšie. Umelá inteligencia navyše oveľa lepšie ako ľudia poskytla správnu odpoveď aj v iných jazykoch (a nielen v tom, v ktorom bola položená otázka).
Podľa slov prvého viceprezidenta Alibaba Lju Si má algoritmus veľkú budúcnosť.
"Umelá inteligencia zdokonalí četovanie automaty, ktoré komunikujú so zákazníkmi internetových obchodov alebo internetových poskytovateľov v počiatočnej fáze. Okrem toho bude hlavným prvkom pri zlepšovaní práce vyhľadávacích systémov a prekladateľských programov. Avšak do plnohodnotnej komunikácie so strojmi je stále ešte ďaleko. Väčšina algoritmov odpovedá na otázky založené na faktoch, ale na rozdiel od ľudí im chýba rozumové schopnosti. Bolo by dobré pridať takýto prvok v budúcnosti," uviedol.