ŠITÍM RÚŠOK SO SLOVENSKÝM ZNAKOM POMÁHAJÚ SLOVENSKU

Cestovná kancelária DAKA vyrába rúška s akýmkoľvek logom či motívom, obdarúva nimi aj nemocnice a hospice

Foto 
Dátum 25.04.2020

Besniaci koronavírus ohrozuje nielen životy a zdravie ľudí, ale požiera i ekonomiku celého sveta. Najväčší problém majú v súčasnej ťažkej situácii malé a stredné podniky. Niektoré krachujú, iné živoria, ale nájdu sa i také, ktoré sa prispôsobili. V snahe uživiť seba a svojich zamestnancov dočasne menia či prispôsobujú výrobný proces. Jednou z takých firiem je i cestovná kancelária DAKA, ktorá vyprodukovala už 50-tisíc rúšok. Hoci spočiatku začínali s klasickými jednofarebnými rúškami, ich výber vzorov je stále širší.

Na deň, kedy Davidovi Gavaľovi skrslo v hlave šitie rúšok si spomína presne. „Bolo to v piatok 13. marca. Vtedy som to navrhol svojej manželke a kolegom, ktorí si spočiatku mysleli, že ide o vtip.

Ako prví priniesli na trh rúška s vyšitým znakom Slovenska, ktoré sú medzi klientami mimoriadne obľúbené. Veľký záujem je i o tie s logom firmy či potlačou. Už od jedného kusa dokážu vyrobiť rúško s akýmkoľvek obrázkom, logom či textom a to navyše za expresne krátky čas. V Bratislave a okolí doručujú tovar do 24 hodín, pokiaľ ste z inej časti Slovenska, objednávka sa k vám dostane do 48 hodín. Nemyslia pritom len na zisk – svoju pomoc v značnej miere poskytujú tým, ktorí ju najviac potrebujú a ochrannými pomôckami obdarúvajú nemocnice, hospice či domovy sociálnych služieb.

David Gavaľa: Nik dnes nedokáže na sto percent určiť, kedy sa toto všetko skončí a ľudia opäť začnú cestovať tak ako predtým. Počíta s nižším počtom klientov uvedomujúc si, že cestovanie bude po kríze skôr luxusom.

Cestovanie má stopku

Cestovná kancelária DAKA sa pred koronakrízou špecializovala najmä na poznávacie zájazdy do európskych metropol prevažne vlastnými autobusmi, ale aj letecky. Úspešná firma každý rok zdvojnásobovala počet termínov i klientov a svoj vozový park rozšírila o jedenásty autobus. Tohtoročná, v poradí už deviata sezóna sa takisto rozbiehala veľmi sľubne. V dôsledku šírenia pandémie začala DAKA pociťovať klesajúci záujem o svoje služby zhruba koncom februára. „Každým ďalším dňom sa to začalo zhoršovať, až sme sa dostali do stavu, že sme nepredali jediný zájazd už celý mesiac. Jediné, čo teraz riešime, sú žiadosti o storno od našich klientov. Dožadujú sa návratu svojich zaplatených financií za zájazdy, pričom situácia v cestovnom ruchu je naozaj kritická. Každá cestovná kancelária platí svojim partnerom, najmä hotelom, veľké zálohy vopred. Takisto aj letenky máme zakúpené vopred priamo na mená klientov u rôznych leteckých spoločností. Každý však v súčasnej situácii ponúka len voucher na ďalší zájazd a vrátenie peňazí nie je možné. V dôsledku toho nedokážeme našim klientom vrátiť peniaze, keďže už sú u zahraničných partnerov. Preto čakáme na právnu úpravu, ktorá je už teraz platná vo viacerých krajinách, aby sme namiesto vrátenia peňazí mohli klientovi vystaviť darčekový poukaz na zájazd v budúcnosti. Jedine toto riešenie dokáže situáciu v cestovnom ruchu zachrániť,“ myslí si konateľ spoločnosti David Gavaľa.

Foto: www.pekneruska.sk

Zo sprievodkýň krajčírky, zo šoférov kuriéri

V súčasnosti dáva cestovná kancelária prácu viac ako dvadsiatim zamestnancom. Spolupracuje pritom s ďalšou stovkou externých pracovníkov, najmä sprievodkýň, u ktorých je situácia rovnako kritická, keďže niet koho sprevádzať. Na deň, kedy Davidovi Gavaľovi skrslo v hlave šitie rúšok si spomína presne. „Bolo to v piatok 13. marca. Vtedy som to navrhol svojej manželke a kolegom, ktorí si spočiatku mysleli, že ide o vtip. Keď som v sobotu do zasadačky priniesol 10 šijacích strojov, žehličiek a množstvo látok a gumičiek, pochopili, že to myslím vážne.

Foto: www.pekneruska.sk

V pondelok 16. marca sme spustili náš e-shop pekneruska.sk a odvtedy intenzívne pracujeme na rúškach pre Slovensko. Záujem nás neskutočne prekvapil, nestíhali sme vyrábať a pokryť dopyt. Vytvorili sme systém externých šičiek, najmä našich sprievodkýň, ktorým naši vodiči - po novom kuriéri - doručovali materiál a brali hotové kusy. Neustále výrobný proces a logistiku zdokonaľujeme a aktuálne sme schopní vyrobiť 5-tisíc kusov rúšok denne. Tento počet stále zvyšujeme. Okrem toho stále dopĺňame ďalšie produkty a typy, keďže situácia na trhu sa neustále mení. Ako jedna z mála spoločností ponúkame napríklad rúška s vlastnou potlačou, prípadne rúška z antibakteriálnej bavlny s časticami striebra, kde je účinnosť na úrovni respirátorov FFP2. Rovnako veľký záujem je aj o lekárske čiapky, ktoré taktiež dokážeme vyrábať v kvalitnom prevedení. Po novom sme začali rozvážať aj základné trvanlivé potraviny,“ vymenúva.

Internej klinike na Kramároch v Bratislave venovali 100 kusov slovenských rúšok.                            Foto: www.pekneruska.sk

Neodmietnu nikoho

Spoločnosť pritom nemyslí len na seba, ale i na ostatných a od prvého momentu sa snaží aj pomáhať. „Spustili sme výzvu na Facebooku, kde sa nám hlásia neziskové organizácie, ktoré potrebujú pomoc. Ide najmä o nemocnice, rýchle zdravotné služby či hospice. Do dnešného dňa sme neodmietli jedinú žiadosť o pomoc a už sa blížime k počtu 3-tisíc darovaných rúšok. Navyše, toto číslo každým dňom rastie. Rovnako keď sme prvý deň objednali viac chleba, ako sme dokázali predať, venovali sme ho organizácii, ktorá sa stará o ľudí bez domova,“ hovorí. DAKA sa po skončení pandémie rozhodne plánuje vrátiť k cestovnému ruchu dúfajúc, že ich rúška čoskoro nikto nebude potrebovať. „Našou záľubou bolo vždy cestovanie a vytváranie tých najlepších a najkrajších cestovateľských zážitkov pre našich klientov,“ priznáva. Uvedomuje si však, že návrat k pôvodnému fungovaniu bude pomalší. Nik dnes nedokáže na sto percent určiť, kedy sa toto všetko skončí a ľudia opäť začnú cestovať tak ako predtým. Počíta s nižším počtom klientov uvedomujúc si, že cestovanie bude po kríze skôr luxusom. „Veríme, že vláda príjme také opatrenia, aby dopady a dôsledky vírusu na ľudí boli čo najnižšie. Hlavne všetkým želáme, aby ostali zdraví a prajeme každému len to najlepšie,“ dodáva na záver David Gavaľa.

Rúška venovali aj záchrannej zdravotnej službe v bratislavskej Dúbravke - Foto: pekneruska.sk

Viac sa dozviete na: www.pekneruska.sk