STREDNÁ A VÝCHODNÁ EURÓPA SA STÁVA CENTROM E-MOBILITY
Slovensko v tomto regióne vyniká ako popredný svetový výrobca vozidiel na obyvateľa, ktorý v roku 2023 vyrobil 1,1 milióna automobilov, z toho 130-tisíc elektrických.
Stredná a východná Európa sa stáva centrom e-mobility. Vďačí za to svojej kompaktnej geografii, čo uľahčuje rozvoj nových kapacít v automobilovom priemysle. Región je zároveň známy rozvinutou sieťou dodávateľov a vysokou koncentráciou výrobných závodov, čo priťahuje investície do produkcie bezemisných vozidiel. S odvolaním sa na informácie zverejnené na stránke mobilityportal.eu na to upozorňuje Slovenská asociácia pre elektromobilitu.
Automobilový priemysel je základným ekonomickým pilierom v strednej a východnej Európe. V minulom roku pochádzala z viac ako 12 miliónov automobilov vyrobených na celom kontinente takmer tretina zo šiestich krajín tohto regiónu, Českej republiky, Slovenska, Poľska, Maďarska, Rumunska a Slovinska. Automobilová výroba pritom v týchto krajinách prechádza na produkciu elektromobilov, čo odráža globálny trend smerom k udržateľnosti a znižovaniu emisií.
Slovensko v tomto regióne vyniká ako popredný svetový výrobca vozidiel na obyvateľa, ktorý v roku 2023 vyrobil 1,1 milióna automobilov, z toho 130-tisíc elektrických. Posun smerom k elektromobilite je u nás v plnom prúde, pričom v najbližších rokoch plánujú uvedenie elektromobilov na trh Stellantis, Volkswagen a Kia. Okrem toho otvorí nový závod Volvo. Ten bude produkovať výlučne vozidlá s nulovými emisiami, s projektovanou kapacitou 250-tisíc kusov ročne.
Česká republika nasleduje tesne za Slovenskom ako druhý najväčší výrobca áut v prepočte na obyvateľa na svete. Vlani ich vyrobila 1,4 milióna, z toho 180-tisíc elektrických. Elektrické modely Hyundai a Škoda sú už na trhu a očakáva sa, že Škoda uvedie na trh nový model, Elroq, do roku 2026. V Maďarsku s celkovou produkciou pol milióna vozidiel BMW investuje dve miliardy eur do závodu určeného na výrobu elektrických vozidiel série Neue Klasse. Mercedes medzitým vyčleňuje miliardu eur na nový elektrický model, ktorý sa pripojí k výrobe EQB.
V Poľsku začala čínska spoločnosť Leapmotor produkovať elektromobily v závode Stellantis, ktorý sa špecializuje na cenovo dostupné modely. Poľsko je navyše druhým najväčším výrobcom elektrobusov v Európe. Súčasťou tejto transformácie je aj Rumunsko a Slovinsko. Kým prvý začína vyrábať nový elektrický Ford Transit Courier, Renault plánuje vo svojom závode v druhej krajine spustiť výrobu nového elektrického modelu, ktorý doplní Twingo.
Zákaz kopírovať texty bez súhlasu Mayer Media,
vydavateľstvo udeľuje povolenie len na použitie odkazu na originálny článok.
DISKUTUJÚCIM: Zapojiť sa do diskusie môžete len po registrácii a prihlásení sa do svojho účtu.
UPOZORNENIE: Vážení diskutujúci, podľa platných zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť IP adresu, e-mail, vaše príspevky a pod. v prípade, že tieto príspevky v diskusnom fóre budú porušovať zákon. V tejto súvislosti vás prosíme, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého z trestných činov uvedených v Trestnom zákone. Medzi také príspevky patria komentáre rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Za každý zverejnený príspevok nesie zodpovednosť diskutujúci, nie vydavateľ či prevádzkovateľ Extra plus.