TUNEL SOROŠKA TAK RÝCHLO NEBUDE, NIE SÚ NAŇ PENIAZE
Podľa ministra dopravy a výstavby Andreja Doležala dnes Slovensko nemá 900 miliónov eur na tunel, cez ktorý prejde denne 7 - 10-tisíc áut denne
ROŽŇAVA 1. júla (webnoviny.sk/extraplus.sk) - Tunel Soroška, ktorý je plánovaný na rýchlostnej ceste R2 na úseku Rožňava – Jablonov nad Turňou, zrejme nateraz nebude patriť medzi priority súčasného vedenia ministerstva dopravy. „V tejto chvíli to nevyzerá ako priorita. Bohužiaľ nemám teraz 900 miliónov na tunel. Uvidíme, či sa objaví medzi zoznamom investičných priorít. Musíme sa naučiť, že nemôžme stavať všetko naraz. Nie sme tak bohatá krajina, aby sme stavali všetko naraz. Viem a vnímam problém starostov na R2, ale takisto sa poďme spýtať starostov z iných regiónov,“ povedal na utorňajšej tlačovej besede minister dopravy a výstavby Andrej Doležal. V neprospech plánovaného úseku R2 s tunelom Soroška podľa šéfa rezortu je oveľa nižšia predpokladaná dopravná intenzita zhruba 7 – 10 tisíc áut denne a navyše nie je súčasťou medzinárodného dopravného koridoru.
Napríklad, rozostavaná diaľnica D3 na Kysuciach má podľa ministra dopravy očakávanú dennú intenzitu 60-tisíc vozidiel a je súčasťou medzinárodného koridoru. „Nehovorím, že na R2 nie je problém. Ako krajina musíme pristupovať k zvereným financiám zodpovedne a vnímať jej priority komplexne,“ upozornil Doležal pri hodnotení sto dní vo funkcii. „Budeme mať čo robiť, aby sme dokázali financovať to, čo je teraz vo výstavbe,“ dodal minister dopravy.
Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) vyhlásila verejná súťaž na výstavbu úseku R2 Rožňava – Jablonov nad Turňou v dĺžke vyše 14 kilometrov v polovičnom profile (z toho tunel Soroška 4248 metrov) koncom roka 2019. Predpokladaná cena prác plánovaných na vyše päť rokov je viac ako 243 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty. Diaľničiari predĺžili lehotu na predkladanie ponúk štyrikrát, najnovšie na 15. júla.
Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) na Ministerstve financií SR mal výhrady k uvedenému tendru. Bývalé vedenie NDS, resp. Ministerstva dopravy a výstavby SR podľa ÚHP vypísali súťaž bez splnenia povinnosti nechať projekt posúdiť z pohľadu hodnoty za peniaze ministerstvom financií. Investičné projekty z verejných peňazí by podľa inštitúcie mali byť pripravované oveľa dôslednejšie ako v prípade úseku R2 s tunelom Soroška.
„Nápad za štvrť miliardy v náročnom teréne a vo vysokom stupni environmentálnej ochrany v blízkosti národného parku má dnes veľa rizík a znakov zlého projektu. Projekt je spoločensky nenávratný a vzhľadom na extrémne zložitú krasovú geológiu horského masívu a pre neúplnosť projekčných podkladov a úradných rozhodnutí nesie vysoké riziko prekročenia nákladov a oneskorenia výstavby,“ upozornil ÚHP.
PRÁVE STE DOČÍTALI ODOMKNUTÝ ČLÁNOK:
Ak sa Vám článok páčil a máte naďalej záujem čítať pravdivé a nezávislé texty staňte sa naším predplatiteľom a získajte množstvo výhod:
Zákaz kopírovať texty bez súhlasu Mayer Media,
vydavateľstvo udeľuje povolenie len na použitie odkazu na originálny článok.
DISKUTUJÚCIM: Zapojiť sa do diskusie môžete len po registrácii a prihlásení sa do svojho účtu.
UPOZORNENIE: Vážení diskutujúci, podľa platných zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť IP adresu, e-mail, vaše príspevky a pod. v prípade, že tieto príspevky v diskusnom fóre budú porušovať zákon. V tejto súvislosti vás prosíme, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého z trestných činov uvedených v Trestnom zákone. Medzi také príspevky patria komentáre rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Za každý zverejnený príspevok nesie zodpovednosť diskutujúci, nie vydavateľ či prevádzkovateľ Extra plus.