
WILDBERRIES: Z OBÝVAČKY DO SVETA
Na Slovensko dorazil „ruský Amazon“
Ženy nie sú v ruskom biznise častým javom, o to vzácnejšie je nájsť takú, ktorá svojím úspechom strčí do vrecka väčšinu mužov. Jednou z mála takých je Tatiana Bakaľčuková, známa tiež ako zakladateľka „ruského Amazonu“. Na prvý pohľad skromná a pokorná matka štyroch detí je podľa magazínu Forbes historicky druhou ženou vo svojej krajine, ktorej majetok presiahol miliardu dolárov. Nečudo, internetový obchod Wildberries je jednotkou na ruskom trhu a ponúka všetko od oblečenia cez knihy a elektroniku až po náradie pre domácich majstrov. Jeho víziou je preraziť na európskom trhu a jednou z prvých zastávok na tejto ceste je Slovensko, kde otvára svoju prvú pobočku.
Podnikateľka na materskej
Nápad založiť internetový obchod s oblečením pre ženy skrsol v hlave Tatiany Bakaľčukovej v roku 2004. Čerpala materskú dovolenku a potrebovala rýchlo nahradiť učiteľský plat, ktorý v rodinnom rozpočte chýbal. Vtedy objavila dieru na trhu. „Keď ste na materskej, nemôžete skoro nikam ísť. Tak prečo neskúsiť predaj cez internet? Vtedy v Rusku nikto nepredával oblečenie online,“ povedala v rozhovore pre Financial Times. Ruský online maloobchod mal vtedy hodnotu približne 3,2 miliardy eur a zahŕňal asi 1 500 malých predajcov elektroniky, kníh a potrieb pre domácnosť.
Tatiana Bakaľčuková zakladateľka „ruského Amazonu“. Na prvý pohľad skromná a pokorná matka štyroch detí je podľa magazínu Forbes historicky druhou ženou vo svojej krajine, ktorej majetok presiahol miliardu dolárov. Nečudo, internetový obchod Wildberries je jednotkou na ruskom trhu.
Tatiana pomenovala svoju firmu Wildberries v snahe evokovať ženám svieže oblečenie. Prvý tovar objednávala z katalógu nemeckej zásielkovej spoločnosti Otto a všetko zabezpečovala sama – od naskladnenia šatstva cez prijímanie objednávok, ich balenie až po odoslanie poštou. V priebehu prvého roka najala kuriérov, ktorí jej pomáhali s doručovaním tovaru, a bytové priestory vymenila za sklad. Jej biznis čoskoro predbehol manželovu drobnú IT firmu a neskôr z neho urobila partnera vo svojej spoločnosti. Drobná kríza otriasla obchodom len v roku 2006, keď na ruský trh vstúpila nemecká spoločnosť Otto, od ktorej Tatiana objednávala oblečenie a obuv. Vymyslela plán B. Uzatvorila zmluvy s veľkými značkami ako Adidas či Tom Tailor a jej podnikanie opäť nabralo na obrátkach.
Jednotka na trhu
V súčasnosti je Wildberries jednotka na ruskom trhu. Ponúka 35-tisíc značiek od oblečenia cez elektroniku a knihy až po domáce, chovateľské a športové potreby. Podľa analytika spoločnosti Data Insight Fedora Virina je obrovskou devízou Wildberries najvýkonnejšia logistická sieť v krajine a mimoriadne verná zákaznícka základňa. Podnik je financovaný výhradne z vlastných zdrojov majiteľky, kvôli čomu môže byť časom podľa odborníkov zraniteľný v porovnaní napríklad s čínskym AliExpressom. Tatiana si to však zrejme nemyslí. Už niekoľkokrát ju totiž oslovilo viacero súkromných investičných spoločností a ona im zakaždým dala rovnakú odpoveď: nepotrebujeme peniaze.
Wildberries je okrem iného aj významným zamestnávateľom – má 48-tisíc zamestnancov. Podľa agentúry Interfax sa počas pandémie COVID-19 obrátili na spoločnosť desiatky firiem s prosbou o dočasné zamestnanie ich pracovníkov počas krízy. Boli medzi nimi napríklad zamestnanci letiska Domodedovo či reťazec KFC. Wildberries im podal pomocnú ruku – beztak sa ich predaj zvýšil vďaka pandémii o sto percent a zišla sa každá šikovná ruka. A v čom sa obchod odlišuje od konkurencie? Zákazníci si napríklad môžu nezáväzne objednať oblečenie v niekoľkých rôznych veľkostiach bez platby vopred a prísť si ho vyskúšať do niektorého z odberných miest, ktorých je v Rusku okolo 7-tisíc.
Európska expedícia
Stránku Wildberries navštevujú v súčasnosti prevažne Rusi, Bielorusi, Kazachovia či Arméni, spoločnosť má však ambície presadiť sa aj na európskom trhu. Začiatkom roka sa obchod usadil v Poľsku, kde má aktuálne viac než dvadsať odberných miest. V októbri minulého roka podpísala finančná správa SR so spoločnosťou memorandum o porozumení, podľa ktorého by u nás mali v priebehu piatich rokov vzniknúť distribučné centrá s rozlohou 300-tisíc metrov štvorcových pri plánovanej investícii okolo 200 miliónov eur. Dnes je už dostupná stránka v slovenčine a prvé výdajné miesto by sa malo nachádzať na Tomášikovej ulici v Bratislave. „Nejde nám o nútenie ruského tovaru do iných krajín. Chceme, aby cez nás spolupracovali malí a strední výrobcovia z EÚ s eurázijskou ekonomickou úniou,“ vysvetlila Bakaľčuková v závere rozhovoru pre Financial Times.
PRÁVE STE DOČÍTALI ODOMKNUTÝ ČLÁNOK:
Ak sa Vám článok páčil a máte naďalej záujem čítať pravdivé a nezávislé texty staňte sa naším predplatiteľom a získajte množstvo výhod:
https://www.extraplus.sk/extraplus/predplatne
Zákaz kopírovať texty bez súhlasu Mayer Media,
vydavateľstvo udeľuje povolenie len na použitie odkazu na originálny článok.
DISKUTUJÚCIM: Zapojiť sa do diskusie môžete len po registrácii a prihlásení sa do svojho účtu.
UPOZORNENIE: Vážení diskutujúci, podľa platných zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť IP adresu, e-mail, vaše príspevky a pod. v prípade, že tieto príspevky v diskusnom fóre budú porušovať zákon. V tejto súvislosti vás prosíme, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého z trestných činov uvedených v Trestnom zákone. Medzi také príspevky patria komentáre rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Za každý zverejnený príspevok nesie zodpovednosť diskutujúci, nie vydavateľ či prevádzkovateľ Extra plus.