REPREZENTÁCIA NIE JE PRÁCA
Kto má na Slovensku reálnu zodpovednosť a kto iba reči
Protokolárne je najvyšší ústavný činiteľ prezident SR, za ním nasleduje predseda NR SR. Predseda vlády – hoci reálne najmocnejší – je z protokolárneho hľadiska až na treťom mieste. Väčšina Slovákov však zrejme nemá veľký prehľad v tom, aké právomoci prislúchajú ktorému ústavnému činiteľovi.
Marketingový efekt
Prezident má podľa agentúry Focus podporu občanov. S jeho prácou má byť spokojných až 69 percent Slovákov. Vyše polovica opýtaných bola spokojná aj s Andrejom Dankom v role predsedu parlamentu a s Robertom Ficom ako premiérom zhruba 36 percent respondentov. Kiskova popularita nie je prekvapujúca. Prezident sa totiž pokojne môže vyjadrovať len k tomu, čo uzná za vhodné, alebo v prípade Andreja Kisku najmä k tomu, čo uzná za vhodné jeho poradca Martin Bútora. Má možnosť starostlivo si vyberať témy, ktoré budú mať najlepší marketingový efekt, a môže sa aj v najťažších časoch k podstatným záležitostiam vyjadrovať vágne, keďže sám vlastne nenesie nijakú zodpovednosť za implementáciu politických rozhodnutí. Premiér si takýto luxus dovoliť nemôže, pretože už z podstaty svojej funkcie ako držiteľ reálnej výkonnej moci musí vyjadrovať svoj postoj k všetkým podstatnejším štátnym záležitostiam. Na tom by nebolo samo osebe nič problematické, veď funkcia prezidenta bola do veľkej miery aj zamýšľaná ako morálny hlas nezávislý od vlády.
Kiskov mediálny štít
Dnešný stav je však zdeformovaný jednostranným príklonom mainstreamových médií na stranu súčasného prezidenta. Kiskovo mediálne brnenie sa prejavuje od prvého dňa jeho nástupu do funkcie. Niektoré médiá jeho prešľapy kritizujú len laxne, iné sa aktívne podieľajú na budovaní vysloveného kultu osobnosti. Stačí sa poprechádzať po bratislavských kaviarňach preplnených horlivými čitateľmi Denníka N, v ktorého redakčnej rade sedí aj Kiskov poradca Bútora, čo z nejakého dôvodu nikto nepovažuje za čudné. Výsledkom prokiskovsky zameraného mediálneho pokrytia je potom vycvičená verná mládež, o ktorej by snáď nesníval ani Gustáv Husák. Keď sa však Kiskových skalných spýtate na reálne výsledky prezidentovej práce, väčšinou len pokrčia plecami s tým, že je to vraj najlepší prezident, akého sme mali, lebo povedal nejaké pekné veci a urobil si s pár ľuďmi nejaké pekné fotky.
Médiá už zďaleka nevenujú takú masívnu pozornosť Kiskovým prešľapom. Jeho využívane vládneho špeciálu ako taxíka sa neprepieralo dlho. Veľká pozornosť sa nevenovala ani iným záležitostiam. Že Slovensko prakticky nemá prvú dámu, keďže prezident na zahraničné cesty lieta zásadne sám. Že niektoré z jeho ciest pôsobia skôr ako dovolenka, napríklad keď za ním do Brazílie priletela aj jeho dcéra Natália, čím sa Kiska chválil na sociálnej sieti. Že počas tej istej cesty navštívil argentínsku pobočku firmy ESET, tej istej firmy, ktorá zásobuje financiami dlhodobo nerentabilný Denník N, čím sa opäť vraciame k osobe Kiskovho poradcu Bútoru. Budúcnosť ukáže, či sú pravdivé aj dohady o tom, že ESET bude sponzorovať vznik novej politickej strany, v ktorej bude nejakým spôsobom figurovať aj Kiska.
Vágne vyjadrenia
Odlišné právomoci troch najvyšších ústavných činiteľov sa zákonite reflektujú aj vo výbere tém, ktorým sa prednostne venujú. Andrej Danko zobral smrteľne vážne svoju zväčša ceremoniálnu úlohu, aká mu v NR SR prislúcha, a venuje sa svojej krížovej výprave za obnovu slušnosti v parlamente, ktorá chvíľami pôsobí už vyslovene komicky. Jeho vyjadrenia k zahraničnej politike, ktorú je oprávnený modelovať na medziparlamentnej úrovni, už nie sú natoľko smerodajné. Prezident Kiska zas namiesto svojich explicitných právomocí vymenovať čo najlepších kandidátov na viaceré dôležité pozície a vetovať s pripomienkami zákony stavia svoj imidž na už spomenutých gestách a vágnych moralizátorských vyjadreniach. Zaujímavé boli napríklad jeho slová, že Slovensku nehrozí teroristický útok. Dokáže Andrej Kiska zo svojej pozície v tomto ohľade niečo garantovať? Jeho analytické schopnosti už raz tvrdo narazili, keď označil Turecko za ostrov demokracie a stability. Rozprávame sa o Turecku, v ktorom to už vtedy pod povrchom vrelo a kde Erdoganove dávno sledovateľné autoritárske chúťky vo forme masových represií definitívne vyvreli na povrch po nevydarenom vojenskom puči. Prezident môže Slovákov upokojovať, že nás sa teroristická hrozba v dnešných turbulentných časoch netýka, no ak by sme sa terčom útoku predsa len stali, zodpovednosť padne na hlavu predsedu vlády a príslušných rezortných ministrov; preto mi pripadá alibistické, keď Kiska premiérovu opatrnosť v tejto otázke verejne označuje za neopodstatnené šírenie strachu. Podobný rozdiel vidieť aj v otázke brexitu. Kým predsedovia vlád krajín V4 vyvíjajú reálny politický tlak na to, aby svojim občanom pracujúcim v Británii zabezpečili čo najlepšie podmienky, Kiska sa opäť obmedzuje na všeobecné deklarácie v zmysle, že brexit je veľká škoda a tak ďalej, musíme stáť pri sebe, solidarita a tak nejak... Zdá sa, že jeho fanúšikom to zjavne postačuje.
Povinnosti prezidenta SR
* zastupuje SR navonok, dohoduje a ratifikuje medzinárodné zmluvy
* vymenúva veľvyslancov
* zvoláva ustanovujúcu schôdzu parlamentu po voľbách,
môže rozpustiť parlament, ak v lehote šiestich mesiacov od vymenovania vlády neschváli jej programové vyhlásenie
* vymenúva a odvoláva premiéra a ďalších členov vlády
* vymenúva vyšších štátnych funkcionárov v prípadoch, keď to ustanoví zákon
* vymenúva a odvoláva rektorov vysokých škôl, vysokoškolských profesorov
* vymenúva a povyšuje generálov
* je hlavným veliteľom ozbrojených síl
* vypovedá vojnu na základe rozhodnutia Národnej rady SR, alebo ak to vyplýva z medzinárodných zmlúv podpísaných SR
* môže na návrh vlády vyhlásiť mobilizáciu ozbrojených síl, vojnový stav alebo výnimočný stav a ich skončenie
* udeľuje individuálne milosti alebo amnestie
* vyhlasuje referendum
* podpisuje zákony schválené parlamentom
* v parlamente vystupuje so správami o stave republiky
* vymenúva sudcov a zároveň vymenúva a odvoláva funkcionárov ÚS SR
* vymenúva a odvoláva predsedu a podpredsedu Najvyššieho súdu SR, generálneho prokurátora a troch členov súdnej rady
Povinnosti predsedu NR SR
* zastupuje národnú radu navonok
* zvoláva a riadi schôdze NR SR
* podpisuje ústavu, ústavné zákony a zákony, uznesenia NR SR
* prijíma sľub poslancov
* vyhlasuje voľby do NR SR a orgánov územnej samosprávy a voľbu prezidenta SR
* vyhlasuje ľudové hlasovanie o odvolaní prezidenta SR
Povinnosti predsedu vlády SR
* riadi činnosť vlády
* nesie zodpovednosť za 14 rezortov vlády
* zvoláva a vedie zasadnutia vlády
* rozhoduje v personálnej oblasti organizácie činnosti vlády
* má právo podať návrh na vymenovanie alebo odvolanie ďalších členov vlády
* podpisuje zákony a nariadenia vlády
* zastupuje SR a nesie zodpovednosť za medzinárodné rokovania
* čase, ak nie je riadne ustanovený prezident SR, vláda môže svojho predsedu poveriť vykonávaním niektorých právomocí prezidenta
* podľa postavenia v dôležitosti v štáte patrí predsedovi vlády tretia najvyššia funkcia, no reálne nesie najvyššiu zodpovednosť a pracovné nasadenie
Zákaz kopírovať texty bez súhlasu Mayer Media,
vydavateľstvo udeľuje povolenie len na použitie odkazu na originálny článok.
DISKUTUJÚCIM: Zapojiť sa do diskusie môžete len po registrácii a prihlásení sa do svojho účtu.
UPOZORNENIE: Vážení diskutujúci, podľa platných zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť IP adresu, e-mail, vaše príspevky a pod. v prípade, že tieto príspevky v diskusnom fóre budú porušovať zákon. V tejto súvislosti vás prosíme, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého z trestných činov uvedených v Trestnom zákone. Medzi také príspevky patria komentáre rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Za každý zverejnený príspevok nesie zodpovednosť diskutujúci, nie vydavateľ či prevádzkovateľ Extra plus.