KRESŤANSTVO ZATRÚBILO NA ÚSTUP

Martin Píry: Myslím, že som lepší Európan ako Juncker alebo Schulz

Foto RODERICK KUČAVÍK
Dátum 29.08.2016

Pochádza z Topoľčian, kde sa narodil 29. novembra 1976. Študoval na tamojšom gymnáziu, v roku 2000 skončil štúdium na Právnickej fakulte UMB v Banskej Bystrici. Špecializuje sa na trestné a správne právo. V súčasnosti pokračuje v doktorandskom štúdiu na Právnickej fakulte Paneurópskej školy práva a od roku 2012 sa venuje štúdiu civilnej teológie na Rímskokatolíckej cyrilometodskej fakulte Univerzity Komenského. Svoje právnické vzdelanie a skúsenosti z praxe sa rozhodol využiť na pomoc verejnosti a nedávno založil občianske združenie Európska občianska rada (EOR). Doktor práva Martin Píry.

Raz ste sa vyjadrili, že zavrhujete klasickú politiku založenú na voľbe a následných kompromisoch. Prečo?

Odborné riešenia reálnych problémov vylučujú prispôsobenie sa mocenským hrám a voličom. Som extrémista v tom zmysle, že odmietam kompromisy o základných hodnotách či hľadanie newspeaku politickej korektnosti tam, kde ma nastúpiť autoritatívne právne riešenie. Moja úloha je inšpirovaním politikov presadiť vládu práva, nebojím sa povedať až diktatúru práva, s hodnotovým zdrojom v katolíckom sociálnom učení.

Rozhodli ste sa teda vstúpiť do nevládneho priestoru a založili ste občianske združenie Európska občianska rada. Čo bude jeho poslaním?

Predovšetkým vláda práva, koncentrácia na užšiu spoluprácu v rámci strednej Európy a aplikácia  katolíckeho sociálneho učenia. Jedno s druhým však na seba nadväzuje, vláda práva je predpoklad spolupráce v rámci Európy. Dnes sme však svedkami, že práve toto zlyháva, a preto treba rozdať karty odznova a v mnohom by bolo dobré, keby sme predtým zobrali do rúk práve katolícke sociálne učenie.

Európska občianska rada má medzi svojimi tézami euroskepticizmus. Čo je lepšie riešenie pre Európu a Slovensko namiesto súčasného stavu?

Nepovedal by som, že som euroskeptický, dokonca si myslím, že som lepší Európan ako Juncker alebo Schulz. Európska únia bola založená na jednote v rozdielnosti a vláde práva, ktorých cieľom malo byť trvale mierové spolužitie. Dnes neplatí ani jedno, ani druhé. Nanucovaním rôznych projektov sociálneho inžinierstva, medzi ktoré iste zaraďujem aj genderizmus, sa narúša rozmanitosť Európy, nedodržiavaním práva zasa stabilita. Dovolím si uviesť ako príklad pravidlá ochrany hraníc. Ako dobrý Európan nemôžem súhlasiť s touto eutanáziou Európy. Zodpovedné riešenie pre Slovensko vidím vo vytvorení stredoeurópskeho „Beneluxu“ - zoskupenia v rámci EÚ.

Myslíte si, že je reálne vytvorenie podobného zoskupenia?

Dnes vidíme, že názorovo, hodnotovo a záujmami máme k sebe oveľa bližšie ako kedykoľvek v histórii. Spoločná ochrana hraníc je prvý krok. A keď vidím, ako sa z Nemecka stáva kalifát, povedal by som, že už včera bolo neskoro na vytvorenie takéhoto zoskupenia, akéhosi  obranného valu v EÚ. Stredoeurópsky „Benelux“ treba chápať ako zosilnenie našej pozície v EÚ, ale aj ako alternatívu k EÚ.

Poslaním EOR je aj šírenie katolíckeho sociálneho učenia. Aká je vaša konkrétna predstava?

Napriek tomu, že katolícke sociálne učenie je tu od čias Leva XIII. z konca 19. storočia, stále je marginalizované v práve a legislatíve. Budem hovoriť o práve a pomenujem len naše aktivity, ako je zmena stavebného zákona v prospech rodinných domov, povinné upozornenie ako pri cigaretách pri reklame na úvery a pôžičky, že môžu spôsobiť exekúciu, či poskytnutie nevyužitej pôdy zo strany obcí a miest chudobným na pestovanie zeleniny. Každá oblasť práva znesie optiku pápežského sociálneho učenia a vďaka svojej zásade rovnocennosti práv, ale aj povinností v týchto časoch sa viac ako pýta. Samozrejme, nebavíme sa o „mravnostnej polícii“, ako sme boli svedkami pri istých témach. Politika ani nemá právo nikomu vstupovať ani do spálne, ani do sprchy.

Súvisí s touto vašou aktivitou aj problém narastajúceho islamu v kresťanskej Európe?

Nevidím ani tak problém islamizácie spoločnosti ako skôr odkresťančenie západnej Európy. Kresťanstvo na Západe zatrúbilo na ústup pod vlajkou sekularizácie štátu, ako napríklad vo Francúzsku, a toto vákuum využil islam. Ak môžem si dovoliť byť osobný, tak poviem so sv. Augustínom, že ľudskú túžbu po Bohu nezastaví ani euroústava, ani boľševický revolučný úradník. Vidíme, že cez no go zones, teda zóny obývané prevažne moslimami, sa v Európe vytvára kalifát. Je však potrebné povedať, že ak sme si sami navŕtali do obrannej hrádze diery a teraz cez ne preteká voda, nie je to chyba tej vody.

Európa čelí migrantskej kríze, islamu a prichádzajúcim požiadavkám na stavby minaretov a mešít. Podľa vás sú zdrojom spoločenskej nervozity a konfliktov. Ako chcete zabrániť tomuto problému?

Stavbu náboženských budov skupín, ktoré nie sú historicky etablované na Slovensku, by mali posúdiť spravodajcovia Slovenskej informačnej služby a Ministerstvo kultúry SR. Som presvedčený, že budovy určené na náboženské ciele môžu byť za istých okolností riziko. Klasický príklad je sklad zbraní, ktorý našli v Nemecku pri niektorých mešitách.

Vizionár a podnikateľ Tomáš Baťa považoval úverovú politiku za najhoršie riešenie a práve vaše občianske združenie prichádza s témou škodlivosti úverov pre ľudí. Čo si má občan predstaviť pod týmto pojmom?

Bohužiaľ, práve pre zapáčenie sa voličom sme zabudli vychovávať našich ľudí k zodpovednosti. Občan by mal byť upozornený na to, že ak si berie úver alebo nedajbože pôžičku od nebankovky, tak ju musí splatiť, inak môže prísť k exekúcii. Nie je morálne, aby v predvianočnom čase bežala v TV stále reklama na skvelé pôžičky a úvery a na nový rok v lepšom prípade prišli zrážky zo mzdy. Je mravná povinnosť štátu, aby zakotvil povinnosť upozornenia, najmä keď cestou sociálnych samovrážd začína mať toto úverové hospodárstvo smrteľné následky.

Myslíte si, že varovanie občanov, že úver môže spôsobiť exekúciu, bude účinné?

Psychologicky je efektívne, ak ste upozornení na riziko exekúcie už pri podpise úverovej zmluvy alebo pri reklame. Aby ľudia nežili v domnení, že za cudzie peniaze budú mať skvelé Vianoce bez povinnosti ich splácať. A, bohužiaľ, toto je veľmi častá realita na Slovensku.

Ľudia však veľakrát nemajú inú možnosť ako vziať si úver, pretože si potrebujú zabezpečiť strechu nad hlavou. Aké je teda riešenie, ak si nevezmú pôžičku?

Hypotekárne úvery nie sú až tak často zdrojom exekúcie. Naša kampaň za povinné upozornenie sa týka predovšetkým nebankových pôžičiek a spotrebných úverov, najmä v predvianočnom čase. Nedá mi však v tomto kontexte nepovedať, že možno si treba pripomenúť rozprávku o troch grošoch. Mať všetko a hneď je najlepšia cesta do sveta konkurzov a exekúcií.