LETOVÉ KISKOHODINY

Prezidentove súkromné výlety stáli daňových poplatníkov zhruba pol milióna eur

Foto TASR/MARTIN BAUMANN
Dátum 31.05.2015

Prezidentovi Andrejovi Kiskovi sa budú investície vrazené do kampane bez pochyby rentovať. Proklamovaný milión eur, ktorý na ohlupovanie voličstva minul, sa mu viacnásobne vráti už v podobe nákladov na súkromné lety, ktoré mu platí štát. Ak táto nadmorská výška bolanajušľachtilejšou Kiskovou métou v službe občanom, potom ju dosiahol a je naozaj skvelý prezident.

S jedlom rastie chuť

Najnovšie si vystrelil zo štátneho kopýtka pri májovom súkromnom výlete na hokej do Ostravy. Podľa informácií, ktoré Grassalkovichov palác nijako nepoprel, na zápas s Nórskom opäť nasadol do vládneho špeciálu JAK-40, ktorým týždenne vyráža na súkromné návštevy rodiny do Popradu. „Všetko nasvedčuje tomu, že lieta špeciálom za svojou manželkou a deťmi každý týždeň od zvolenia do funkcie,“ napísal ešte v marci denník Pravda. „Vládne lietadlo tak mohlo s prezidentom pristáť na popradskom letisku 42-krát. To by znamenalo, že len na jeho lety prispeli daňoví poplatníci sumou vyše 200-tisíc eur.“

Podľa informácií nášho mesačníka, ktorý o týchto dobrodružstvách informoval ako prvý, však Kiska cestuje pod Tatry spravidla až dvakrát týždenne, a tak možno sumu peňazí takto premrhaných do mája poopraviť na pol milióna eur, čo za päť rokov vynesie zo dva a pol milióna. Výdavkovú časť štátneho rozpočtu tak možno obohatiť o kolónku „letové kiskohodiny“.

Príznačné sú odpovede prezidentskej kancelárie médiám i výlevy demokratickej tlače. Donedávna priam posvätné mlčanie o tejto téme hrdinsky prelomil blog denníka SME s jasnozrivým postrehom, ašpirujúcim na pódiové umiestnenie v hustej konkurencii hlúpostí publikovaných v týchto novinách: „Pán prezident sa tým, že využíva vládny špeciál na lety do Popradu, správa najšetrnejšie k peniazom daňových poplatníkov.“

Za odmenu nad oblaky

Tento intelektuálny výkon prekonal len hovorca prezidenta Roman Krpelan. Vo vyhlásení, ktoré kandiduje na vytesanie na  priečelie prezidentského paláca, uviedol: „Prepravu a bezpečnosť prezidenta má na starosti a zabezpečuje Úrad pre ochranu ústavných činiteľov, otázky na prepravu treba smerovať na nich. Kancelária prezidenta nevlastní ani automobil na prepravu prezidenta.“ (?!) Pokus o preklad: My nemáme auto na vozenie Kisku, preto sa musí voziť lietadlom. Hlbokomyseľné vyhlásenie neuvádza, ako ho bez auta dovezú k lietadlu.

Mechanizmus je pritom jasný: Kiska si zmyslí zalietať, jeho kancelária zavelí ministerstvu vnútra, ktoré nemá na výber, a štátne peniaze tečú prúdom. No číha tu aj druhá možnosť: keď Kiska na verejnosti odrapoce všetko, čo mu poradcovia napíšu, tútori ho za odmenu pošlú nad oblaky, aby im nekafral do remesla pri dirigovaní štátu. Kiska sa potom v (siedmom) nebi ukája v prezidentskej misii. V tom prípade je však výhodou, že Slovensko nevlastní kozmickú loď, ktorou by sa nechal vystreliť rovno ku hviezdam. Hoci tam by bol rodnému mestu i vlasti zrejme najprospešnejší.