Širokorozchodná dostala zelenú
V Dubnickom Metalurgickom Kombináte v Dubnici nad Váhom odštartovali 15. októbra 2013 sériovú výrobu oceľových odliatkov pre podvozky nákladných vagónov pre širokorozchodnú trať. Obchodnému partnerovi v Ruskej federácii plánujú dodať mesačne odliatky pre 1000 vagónov v mesačnom objeme 10 miliónov eur.
Súd vo Viedni rozhodol o zamietnutí námietky v tendri na štúdiu uskutočniteľnosti predĺženia širokorozchodnej železnice z Košíc do Viedne. Podľa advokátky Jany Martinkovej z advokátskej kancelárie Advocatus Martinková je voči rozhodnutiu spolkového správneho súdu následne prípustné odvolanie na najvyšší správny súd, avšak spravidla bez odkladného účinku. „Ak by sa odvolal neúspešný uchádzač a najvyšší správny súd mu dal za pravdu, znamenalo by to Pyrrhovo víťazstvo pre všetkých. Breitspur Planungsgesellschaft ako vypisovateľ tendra by musela zaplatiť náhradu škody poškodenému uchádzačovi a zároveň spolupracovať s konzorciom, ktoré v súťaži nemalo uspieť," uviedla pre TASR Martinková. Námietku podalo neúspešné konzorcium ILF-Werner Consult-Reming Consult. Tá sa, podľa zistení TASR, týkala okrem iného účasti dvoch firiem v dvoch rôznych konzorciách, vlastnených rovnakou materskou spoločnosťou. Vo víťaznom konzorciu je aj spoločnosť Valbek, s.r.o., ktorá je dcérskou firmou Valbek CZ. Z informácií na webovej stránke spoločnosti a z Obchodného registra SR vyplýva aj vlastnícke prepojenie na firmu PRODEX, ktorá bola súčasťou neúspešného konzorcia spolu so spoločnosťami Schimetta a Stoik. PRODEX na svojej stránke uvádza, že je špecialista na železničné stavby.
Spôsob výberu kritizovali aj odborníci z oblasti stavebníctva. "Je pre mňa zarážajúce, že víťazom sa mohlo stať také konzorcium, ktorého členom je spoločnosť Valbek, s.r.o. Podľa mojich informácií táto spoločnosť nemá nič dočinenia so železničnými stavbami a žiadnu železničnú stavbu ešte projektovo nepripravila," povedal pre TASR v auguste generálny riaditeľ Dopravoprojektu Gabriel Koczkáš.
Víťazné konzorcium Bernard-Obermayer-Valbek uspelo podľa medializovaných informácií s cenou necelých 6 miliónov eur, ktorá je podobná sume za predbežnú štúdiu zverejnenú v roku 2011 spoločnosťou Roland Berger. Súčasný dokument by mal byť už širší a komplexnejší a zahŕňať systémový rozvoj, výber koridoru, výber trasy, predprojektovú prípravu širokorozchodnej železnice i to, či môže byť projekt rentabilný.
Podľa Koczkáša je uvedená cena veľmi nízka až nereálna. Martinková pripúšťa, že vo všeobecnosti v prípade prepojenia dvoch firiem v tendri je hrozba ich súčinnosti reálna. "Pokiaľ by nimi ponúkané ceny boli napríklad očividne nízke oproti iným uchádzačom, prípadne podobné, mohlo by to evokovať snahu umelo zreálniť očividne nereálnu cenu zákazky, a tým získať výhodu pri vyhodnocovaní, respektíve prideľovaní bodov," dodala advokátka.
Štúdiu realizovateľnosti predĺženia širokorozchodnej železnice z Košíc do Viedne vyhlásila viedenská spoločnosť Breitspur Planungsgesellschaft, ktorú spoločne riadia rakúska, ukrajinská, ruská a slovenská železničná spoločnosť. Súťaž sa riadi podľa rakúskych legislatívnych pravidiel a oznámenie o nej sa objavilo aj v európskom vestníku verejného obstarávania.
Štúdia realizovateľnosti má posúdiť projekt predĺženia širokorozchodnej železnice v rozsahu dokumentácie pre strategické posúdenie vplyvov na životné prostredie, dokumentácie pre stavebný zámer, ako aj časti dokumentácie pre územné rozhodnutie. Takisto by sa mala zaoberať umiestnením nového nákladného terminálu v regióne Viedeň - Bratislava.
Zákaz kopírovať texty bez súhlasu Mayer Media,
vydavateľstvo udeľuje povolenie len na použitie odkazu na originálny článok.
DISKUTUJÚCIM: Zapojiť sa do diskusie môžete len po registrácii a prihlásení sa do svojho účtu.
UPOZORNENIE: Vážení diskutujúci, podľa platných zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť IP adresu, e-mail, vaše príspevky a pod. v prípade, že tieto príspevky v diskusnom fóre budú porušovať zákon. V tejto súvislosti vás prosíme, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého z trestných činov uvedených v Trestnom zákone. Medzi také príspevky patria komentáre rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Za každý zverejnený príspevok nesie zodpovednosť diskutujúci, nie vydavateľ či prevádzkovateľ Extra plus.