MANIPULÁCIA VEREJNEJ MIENKY

Zabráni podľa vás podozreniam z manipulovania verejnej mienky novela zákona predlžujúca moratórium na zverejňovanie výsledkov prieskumov pred voľbami zo súčasných 14 dní na 50?

Foto KOLÁŽ EXTRA PLUS
Dátum 28.10.2019


Roman Stopka
predseda Práce slovenského národa (PSN)

Trvalo to síce dlho, ale po horkých skúsenostiach z mnohých parlamentných a nie jediných prezidentských volieb konečne zákonodarcovia pochopili a otvorene návrhom zákona priznávajú, že majitelia informačných prostriedkov manipulujú verejnou mienkou. Začínajú chápať aj časové horizonty funkcie ľudskej i spoločenskej pamäti či zabúdania. Žiaľ, motív ich konania nie je nezištný, ale sebaobranný. Majú strach z neúspechu. To však neprekáža. Výsledok bude pozitívny a sťaží prácu výkonným zložkám manipulácie. Podsúvanie lepších preferencií, než je realita, je len jedna z mnohých ciest manipulácie. Podstata spočíva v nedostatočnej viere manipulovaného jedinca vo vlastný úsudok. On cíti, že v informačnej zmäti sa nevyzná, v honbe za živobytím jednoducho nemá čas. Nevie však, že zmätok je vytváraný zámerne, aby mu neskôr mohlo byť ponúknuté orientačné okno, osvetľujúce ten chaos temna. Funkciu okna splní, tesne pred voľbami podsunutý, „trocha upravený“ prieskum popularity kandidátov. Ľudská skúsenosť, že väčšina sa mýli málokedy, je reflexívna. Ilúziu väčšiny dajú prispôsobené výsledky prieskumu od dobre zaplatenej, pokiaľ možno čo najdôveryhodnejšej agentúry. Ak volič prieskum akceptuje, rozhodovanie sa mu uľahčí, ale vyhráva manipulátor. Náš problém nevyriešia žiadne podobné normy, len ho ohraničia v určitých medziach, ktoré sú obíditeľné inou cestou. Treba nájsť odvahu na principiálne riešenia, ktoré rozhodne nespočívajú v jarmočnej reklamovej kampani, na akú sa naše parlamentné voľby zvrhli, ale v pravde a nesení zodpovednosti. Dávno je známe, že kto chce oklamať hlupáka, povie lož. Kto chce oklamať chytráka, šíri klamstvá, polopravdy a kompromituje pravdu. Kto chce oklamať inteligentného človeka, vymyslí teóriu a pridá vzdelávacie inštitúcie na jej šírenie. Keď sa uzákonia sankcie proti tým, ktorí by sa opovážili stanovenej teórii oponovať, veru neviem, či sa neocitneme na Slovensku.


Jaroslav Paška
podpredseda SNS, poslanec NR SR

Profesionálne zahraničné agentúry, ktoré nám dosť agresívne vstúpili do politického prostredia, využívajú všetky možné prostriedky na formovanie verejnej mienky v prospech svojich klientov. Cieľom ich pôsobenia je dosiahnutie požadovaného výsledku, nie korektnosť a férovosť politickej súťaže. Preto sa nám pred voľbami čoraz častejšie objavujú podivné prieskumy verejnej mienky, zverejňované so zjavnou snahou dezinformovať a manipulovať rozhodovanie voličov. Predkladateľom novely zákona je určite jasné, že iba predĺžením moratória na zverejňovanie prieskumov sa agentúrami pripraveným a naplánovaným manipuláciám volebného rozhodovania občanov celkom nevyhneme. Dá sa im tak však do istej miery zúžiť priestor na šírenie účelových dezinformácií a podvodných fabulácií zameraných na oklamanie voličov.


Milan Uhrík
poslanec EP, podpredseda ĽS Naše Slovensko

Počas niekoľkých posledných volieb sa ukázalo, že z predvolebných prieskumov verejnej mienky sa stal len marketingový nástroj. Cieľom mnohých prieskumov nie je verejnú mienku monitorovať, ale podvedome kreovať. Kto si prieskum zaplatí, ten má v ňom vyššie percentá. Niektorí liberálni kandidáti vďaka objednaným „prieskumom“ dokonca vyhrali voľby. Napríklad súčasného primátora Nitry Hattasa (v súčasnosti člena Kiskovej strany) volilo množstvo ľudí len preto, že uverili jeho prieskumu, ktorý ho pasoval za hlavného vyzývateľa pôvodného smeráckeho primátora. Liberálov neodradilo od publikovania „prieskumu“ ani moratórium. Tá niekoľkotisícová pokuta im za výhru jednoducho stála. Ak to má fungovať takto, tak nech tie prieskumy tesne pred voľbami naozaj radšej vôbec nie sú.


Sergej Kozlík
podpredseda Národnej koalície (NK)

Dnes je to všetko o Harabinovi. Či už to bolo sprísnenie pravidiel v zákone o politických stranách, či nový zákon o zamedzení politických aktivít pre sudcov, tzv. Lex Harabin, alebo najnovšie zvažovaný návrh zákona na predĺženie moratória na zverejňovanie prieskumov pred voľbami na 60 dní. Všetky tieto opatrenia majú za cieľ pribrzdiť rozbeh predovšetkým jedného mimoparlamentného subjektu, a tým je strana Vlasť. Minie sa to účinku, pretože Harabin sa ukazuje byť mimoriadne presvedčivý. Bude to jeho strana, ktorá  rozhodne o skladbe vlády po nastávajúcich parlamentných voľbách.


Ľuboš Blaha
poslanec NR SR (Smer-SD)

Existuje vážne podozrenie, že z prieskumov verejnej mienky sa urobil špinavý biznis. A platia si ich tí, ktorí majú najviac peňazí – finančné skupiny a liberálne strany podnikateľov. Tieto prieskumy nie sú transparentné, otázky na respondentov môžu byť sugestívne a moc ovplyvňovať takto verejnú mienku je enormná. Nie je nič ľahšie ako poslať nepohodlnú stranu pod 5 percent a odradiť tým ľudí, aby ju išli voliť. Naopak, ak dáte nejakej liberálnej strane o pár percent viac, lebo zmanipulujete otázky pre respondentov či doplníte viac respondentov z Bratislavy, môžete tým vytvoriť mobilizačný efekt. Spomeňme si na prieskum pred prvým kolom prezidentských volieb, ktorý dal Čaputovej o vyše 10 percent viac, ako reálne dostala. Ak predĺžime moratórium na prieskumy, aspoň trochu uchránime verejnosť pred manipuláciou.