POĽSKÍ DOPRAVCOVIA NAĎALEJ BLOKUJÚ HRANICE S UKRAJINOU, SLOVENSKÍ SÚ V ŠTRAJKOVEJ POHOTOVOSTI

Slovenskí dopravcovia: Je neprijateľné, aby na rovnakom trhu pôsobili spoločnosti, ktoré nemusia dodržiavať podmienky a pravidlá, platné pre naše spoločnosti, a zároveň naše vlastné slovenské firmy sa stávali voči týmto dopravcom nekonkurenčnými.

Foto pexels/ilusTRAČNÉ FOTO
Dátum 26.11.2023

Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) v súvislosti s ukrajinskými dopravcami a situáciou pri východnej hranici zostáva v plnej štrajkovej pohotovosti. Naďalej podporuje snahy poľských dopravcov o odstránenie liberalizácie trhu cestnej dopravy, ktorá zvýhodňuje ukrajinské dopravné spoločnosti a zároveň ničí slovenských dopravcov. Organizácia o tom informovala po sobotnom mimoriadnom valnom zhromaždení vo Zvolene. „Je neprijateľné, aby na rovnakom trhu pôsobili spoločnosti, ktoré nemusia dodržiavať podmienky a pravidlá, platné pre naše spoločnosti, a zároveň naše vlastné slovenské firmy sa stávali voči týmto dopravcom nekonkurenčnými,“ oznámili na sociálnej sieti zástupcovia menších cestných dopravcov. Poľskí dopravcovia pokračovali v blokovaní štyroch hraničných priechodov s Ukrajinou.

UNAS zároveň očakáva podporu aj od Združenia cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia. S najväčšou domácou profesijnou organizáciou v tomto odvetví by tiež chceli rokovať o zosúladení spoločného postupu. „Pioritou našej snahy je ochrana predovšetkým národných záujmov a ochrana slovenskej dopravy. Ochrana desiatok tisíc pracovných miest v logistike a doprave,“ tvrdí UNAS. Zotrvanie v pohotovosti organizácia zdôvodnila tým, že stále nemá termín rokovania na Ministerstve dopravy SR, kde by chcela priamo predstaviť súčasný stav a „zničujúce dopady na slovenskú dopravu“. Autodopravcovia na sociálnej sieti zverejnili aj krátke video zo sobotného večera, na ktorom podľa nich bola na diaľnici pri Bidovciach v smere na Michalovce asi 7-kilometrová kolóna odstavených kamiónov.

Zástupcovia ministerstva dopravy o situácii na hraniciach s Ukrajinou a ďalšom postupe pri jej riešení uplynulý týždeň už diskutovali s predsedom UNAS Stanislavom Skalom. Rezort požiadal dopravcov, aby nateraz neblokovali hraničné priechody na východe. Ministerstvo dopravy sa okrem nedávnych námatkových kontrol situáciu snaží vyriešiť aj diplomaticky. Rokovalo aj s námestníkom ukrajinského ministra dopravy a v najbližších dňoch budú rokovať aj ministri dopravy Slovenska a Ukrajiny. „Tému opätovného zavedenia systému povoleniek otvoríme aj na rokovaní ministrov dopravy v Bruseli začiatkom decembra. Snažíme sa získať aj podporu iných krajín, ktorých sa tento problém dotýka,“ potvrdil minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru-SD). Aktuálne platné pravidlá, ktoré od ukrajinských dopravcov nevyžadujú povolenia na prepravu v rámci Európskej únie, podľa slovenských dopravcov deformujú trh a znižujú konkurencieschopnosť našich firiem. Vedenie ministerstva vníma ich problémy, a preto podporuje ich požiadavku na opätovné zavedenie systému povoleniek. Aktuálne platí dohoda v rámci celej EÚ, že sa povolenky nebudú vyžadovať do 30. júna 2024.

ČESMAD Slovakia pokračoval v rokovaní a koordinácii s najväčšími združeniami cestných dopravcov v regióne, už aj s účasťou ukrajinského združenia. Cestní dopravcovia z Česka, Litvy, Poľska, Maďarska a Slovenska 20. novembra požiadali Európsku komisiu okamžite prehodnotiť dohodu medzi Európskou úniou a Ukrajinou, umožňujúcu bilaterálne prepravy bez akýchkoľvek povolení. Pozastavenie vydávania týchto povolení podľa dopravcov spôsobilo masívny nárast prepráv v rámci EÚ, ktoré narušili spravodlivú hospodársku súťaž v únii. „Naše stanovisko piatich združení sa dostalo nielen k vedeniu Európskej komisie, národným vládam, vedeniu Medzinárodnej únie cestnej dopravy (IRU), ale poslali sme ho aj europoslancom a už dostávame prvé odozvy,“ uviedol ČESMAD Slovakia. Z európskych štatistík vyplýva, že dopravcovia z krajín V4 zabezpečujú viac ako 44 % výkonov na európskom cestnom dopravnom trhu. „To je silný mandát na vyjednávanie pre nás, aj pre naše vlády,“ dodalo združenie.

Fotografia je ilustračná.

Zákaz kopírovať texty bez súhlasu Mayer Media,
vydavateľstvo udeľuje povolenie len na použitie odkazu na originálny článok.

DISKUTUJÚCIM: Zapojiť sa do diskusie môžete len po registrácii a prihlásení sa do svojho účtu.


UPOZORNENIE: Vážení diskutujúci, podľa platných zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť IP adresu, e-mail, vaše príspevky a pod. v prípade, že tieto príspevky v diskusnom fóre budú porušovať zákon. V tejto súvislosti vás prosíme, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého z trestných činov uvedených v Trestnom zákone. Medzi také príspevky patria komentáre rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Za každý zverejnený príspevok nesie zodpovednosť diskutujúci, nie vydavateľ či prevádzkovateľ Extra plus.