TOMÁŠ BAŤA - VIZIONÁR A NAJVÄČŠÍ PODNIKATEĽ SVOJEJ DOBY

Baťa hovorieval, že firmu nepoložia ceny, konkurencia alebo situácia na trhu. Položiť ju môžu len ľudia zvnútra. Tí, ktorí budú robiť polovičnú prácu a ktorí sa vzdajú. Snažil sa preto, aby v jeho firmách nepracovali ľudia, ktorí sa budú nad ostatných povyšovať a tým ich demotivovať. 

Foto ARchív
Dátum 02.07.2020

Český podnikateľ, zakladateľ obuvníckej firmy, ale tiež starosta Zlína a verejný činiteľ Tomáš Baťa sa narodil 3. apríla 1876 v Zlíne. Ako 18-ročný založil v roku 1894 spolu s bratom a sestrou firmu Baťa, z ktorej postupne vytvoril rozsiahly komplex výroby, obchodu, dopravy, služieb a financií. 

Považuje sa za jedného z najväčších podnikateľov, vizionárov a marketérov svojej doby. Jeho metódy riadenia výroby a obchodu boli originálne, revolučné a snažil sa nimi motivovať pracovníkov k lepším výkonom. Vytvoril trend baťoviek, lacnej plátenej obuvi, ktorú si mohol dovoliť takmer každý. Na topánky nemuseli ľudia čakať týždne.

Po ôsmich rokoch podnikania zamestnával až 250 zamestnancov, ktorí boli schopní vyrobiť denne vyše 2-tisíc párov topánok. Všetko dokázal bez internetového pripojenia, len svojimi rukami a hlavou. Rozhodol však, že nebude iba dizajnérom a obuvníkom, ale vytvorí neoceniteľný biznis, ktorý pomôže množstvu ľudí.

Nezničila ho ani prvá svetová vojna. Rozhodol sa konať a ťah, ktorý spravil, je hodnotený ako jeden z najefektívnejších, ale zároveň najriskantnejších stratégií. Na všetky topánky dal 50-percentnú zľavu. Devalvácia meny tak v jeho prípade nespôsobila zánik kúpyschopnosti.

V dvadsiatych rokoch 19. storočia svet postretla obrovská kríza a tak bol Baťa postavený pred otázku: buď naštartuje výrobu, alebo prepustí ľudí. Trápilo ho, čo s tými ľuďmi bude, ak ich však nechcel prepustiť, bol nútený znížiť im mzdu o 40 percent, aby bol tento stav udržateľný. Rovnako ale znížil ceny potravín vo firemných pobočkách a tak si vytváral vlastný tok financií.


V dnešnej dobe predáva napríklad firma Nike 70-75 miliónov párov topánok ročne. Baťa v tridsiatych rokoch minulého storočia postupne začal pôsobiť v 30 krajinách sveta a zamestnával viac ako 68-tisíc ľudí, ktorí dokázali vyprodukovať vyše 60 miliónov párov ročne. Geniálny Baťa nielenže založil firmu na ručnú výrobu topánok pre každého, ale aj dokonale vystriehol okamihy, v ktorých spravil tie najlepšie marketingové rozhodnutia.

V roku 1923 zaviedol systém akciových spoločností, kedy sa jednotlivé časti firmy stávajú autonómne a sú zodpovedné za vlastné hospodárske výsledky. Ich hlavnou úlohou bolo udržať sa v zisku. Založil tiež vlastnú školu, ktorá sa sústredila na potrebné vzdelávanie. Vychovával si tak svojich budúcich manažérov. 

V dnešnej dobe si väčšina spoločností vyberá zamestnanca na základe vzdelania a životopisu. Vstupkou do firmy Baťa bola pokora, chuť učiť sa, slušnosť a poctivosť. Pokoru u ľudí sa snažil budovať postupne. Každý, kto chcel nastúpiť do vedúcej pozície, musel si prejsť najskôr ako radový zamestnanec výrobou topánok. 

Baťa hovorieval, že firmu nepoložia ceny, konkurencia alebo situácia na trhu. Položiť ju môžu len ľudia zvnútra. Tí, ktorí budú robiť polovičnú prácu a ktorí sa vzdajú. Snažil sa preto, aby v jeho firmách nepracovali ľudia, ktorí sa budú nad ostatných povyšovať a tým ich demotivovať. 

Ku koncu svojej životnej púte získal titul svetového exportéra obuvi, nedožil sa však vysokého veku. Na ceste do jednej z jeho zahraničných pobočiek sa lietadlo, v ktorom sedel, zrútilo. Tragicky zahynul vo veku 56 rokov. Firma po jeho smrti zostala aj naďalej rodinným podnikom a expandovala. Rozšírila výrobné odbory o výrobu pneumatík, hračiek, bicyklov či lietadiel. V dnešnej dobe si ju mnohí spájajú s obrazom kvalitnej obuvi a produkty značky Baťa si môžeme stále zakúpiť po celom svete.

PRÁVE STE DOČÍTALI ODOMKNUTÝ ČLÁNOK:

 

Ak sa Vám článok páčil a máte naďalej záujem čítať pravdivé a nezávislé texty staňte sa naším predplatiteľom a získajte množstvo výhod:

 

https://www.extraplus.sk/extraplus/predplatne